Meni je sve to oko Mac App Store još uvek maglovito, tako da čekam da se pojavi i bar prvu godinu dana rada. Tek da vidim kako ide i da li će u nekim pravilima popustiti. Sada se opet plašim da ću se raspisati, pa ću probati taksativno:
1. Vidim (čtam) da se iOS developeri (koji pre toga nisu radili na Mek) masovno popaljuju i hvale stvar. To je ono što mene ‘plaši’. Da će doći do totalne erozije kvaliteta naslova u toj prodavnici i da se od gomile smeća teško može probiti do nečeg kvalitetnog, kao što je sada stvar sa (iOS) AppStore. Takođe, više sam nego siguran da će isti ljudi krenuti istim putem što se i cena tiče. Već sam video najave nekih da rade Mek programe za $1.99 ili $2.99, računajući pri tome na količnu i tzv. ‘impulse buy’ (što bih ja narodski preveo kao ‘daješ impulsno, na brzinu i bez razmišljanja malu količnu novca za sranje koje ničemu ne koristi i nikada ti neće biti potrebno’). I onda će krenuti sa programima sklepanim za jedno popodne do par dana, koji ničemu ne koriste, ali postavljaju psihološku granicu glede cene. Tako da će većina korisnika/posetilaca prodavnice da očekuje iste cene i od ljudi koji zaista imaju šta da ponude i koji su u svoja dela uložili popriličan napor i rad. Naravno, Epl sada tu ulazi sa pravilima tipa ‘nema ponavljanja, biće odbijeno ako ništa korisno ne radi, a pri tome nije ni zabavno’ i slično… Ali to neće pomoći, jer će o tome (šta je po pravilima) odlučvati ipak ljudska bića, imajući pri sobom ne baš apsolutno kvantifikovane verifikatore.
2. Tu je onda i ono da nema demoa, test, trial, i ostalih varijanti. Kako će onda neko da proba nešto, pre nego što kupi? Da krenem od sopstvenog primera, vidim arhiver koji super izgleda i kupim ga, da bih ustanovio da većinu operacija ne može da odradi korektno. Ljudi hoće da probaju, pre nego što se ispruže. Možda to nije slučaj kada daju $0.99, ali za $19.95, pa i $9.95 ipak će malo da razmisle i želeti da probaju. Kako to rešiti? Ko će raditi refund? Šta ako refund nije opravdan? Naravno, ukoliko se desi ono iz (1) (bagatela programi); ovo neće biti toliki problem, ali zato problem (1) postaje još veći.
3. Opet vezano za demo, trial, test… Već vidim gomilu đubreta i šuma u vidu ‘free’ programa, koji su samo demoi punih verzija, koje se nabavljaju ili (takođe) u Mac App Store, ili negde drugde. U prvom slučaju dobićemo gomilu programa sličnih a prozaičnih imena, recimo iBurp, iBurp Lite, iBurp Pro, iBurp Child…
4. Značajna stavka poslovanja većine indi Mek ekipa je da naplaćuju upgrade svojih programa. Mac App Store ni to ne omogućava. Tako će mnogima smanjiti prihode, pa možda i dovesti do propasti. Da, može kao u iOS AppStore, svaka nova verzija se kupuje po punoj ceni, ali nisam baš siguran da je to ono što krajnji korisnici žele. Ja bar ne bih želeo.
5. Da se nisu malo zaigrali sa ovim odnosom 70/30? Znam da to funcioniše sa $0.99 - $4.99 programima, ali teško da je opravdano za programe od $19.99 pa na gore. Većina payment procesora uzima oko 9.5% - 13% (uračunati i troškovi obrade kreditnih kartica i sve ostalo, dakle samom programeru ide oko 87% - 90.5%). Plus, kod mnogih, neki fiksan trošak po transakciji. Znam ja da će sada mnogi da kažu ‘a gde je hosting, pa održavanje istog, pa aplikacija za procesiranje naručvanja, pa ovo, pa ono..’ i u pravu su. Ali ipak su to one-time-in-a-year-or-two-or-three troškovi, koji se mogu nadoknaditi prodajom u toku samo jednog meseca (moj hobi slučaj); pa i mnogo kraće kod uspešnijih profesionalaca. Opet će neko reći ‘a marketing?’ Koji marketing?! Epl ništa ne radi na promociji programa, jednostavno ih smesti u prodavnicu, pa ako uspeš da se probiješ u prvih 20, super za tebe. Ako ne, daješ 30% za ‘marketing’, koji ne postoji. Naravno da Epl mora da pokrije svoje troškove. Ono što hoću da kažem je da bi trebalo da uvedu neki progresivni model raspodele. Na primer, 70/30 za programe do $4.99, 75/25 za programe od $5.00 - $9.00, 80/20 za programe od $10.00 - $25.00, i tako dalje. Da imam program koji košta, recimo $79.99, nema šanse da im dam $23.99 po svakom prodatom primerku! Sada će neko da kaže ‘pa zarađuj na količni!’. Da da, ‘oće to kada se prodaje nešto za sitniš (bukvalno) uz par stotina miliona korisnika, malo je teže za skuplje stvari, sa bazom korisnika koja je za red(ove) velične manja.
6. Izbor programa će biti značajno smanjen zabranama da ‘ne sme da instalira ovo, ne sme da trč ono, ne sme da izvršava ovako…’. To je radilo na iOS-u, jer su pravila postavljena od početka, pa su ljudi na to navikli. Ko je želeo više, ide na jailbreakovanje. Kod Mek desktop tržišta je stvar u tome što su takvi programi vrlo rasprostranjeni i lako dostupni. Izbacivanjem se praktično ljudima ukida nešto što su imali (a ne nešto što nikad nisu). Pored toga, mnogi programi svoje fensi funkcije mogu da zahvale baš stvarima koje sada postaju ‘zabranjene’. Da ne pominjem šta je sa pref panelima, plug-inovima i ostalim programima, koji nisu čst app paket.
Ja bih ipak sačekao da vidim kako će sve to ići. Ali nisam optimista. Čak i da se ne ispune orvelovske prognoze nekih ovde (‘vrlo brzo će zabraniti sve što nije u Mac App Store’); mislim da će gomila iOS programera odmah pohrliti tamo, dajući početni legitimitet prodavnici kod običnih korisnika, tako da će na kraju svi morati da legnu na rudu. Ne zato što vole i hoće, nego što moraju, bez obzira na loše uslove koje im Epl servira.
Naravno, teško će se u prodavnici pojaviti veliki (AutoCAD, MS Office, Adobe CS…) pod ovakvim uslovima, ali me ne bi iznenadilo da Epl sa njima sklopi sasvim drugačji sporazum, sa znatno povoljnijim uslovima, a sve u cilju da prodavnici da još veći kredibilitet (‘J*bo te, pa AutoDesk je tamo, šta ti sada izigravaš i buniš se sa svojim mizernim programčćem’) i pri tome još malo zaradio.
Ono što potvrđuje prethodnu tezu:
aleck wrote:
Kad Firemint bude prodao još koji milion Flight Controla, ali ovaj put po recimo 9.99$, *svi* će pojuriti da se nađu u App Storeu.
Divim im se do imbecilnosti. Prodali su prvo po 0.99, pa onda po 4.99, sad prodaš po 9.99. Jolly.
Aleck, nema ljutnje i ništa lično, ovo baš potvrđuje ono što sam rekao i predstavlja tipično razmišljanje iOS programera, od kojih već vrvi Internet: najavljuju instant ‘prepravke’ svojih iOS programa za Mek i (naravno) njihovo stavljanje na Mac App Store. I onda će Epl da davi na sledećem sastanku ‘revolutionary success of the Mac App Store, 100 000+ applications and all that shit…’, marketing na sve strane, svi očekuju da se nađeš tamo ako nešto vrediš i to je to. Nadam se da grešim, da će Epl da usvoji sugestije (koje već pristižu) mnogih dugogodišnjih Mek programera i pretvoriti Mac App Store u divno mesto. Ali za sada mi ne miriše na to.