Razlika izmedju FLAC i WAV ne postoji kad je u pitanju zvuk, tako da to sto se vecina ‘audofila’ namudjuje kako oni nesto slusaju u FLAC-u jer je to kao neki super sonicni format ili sta vec je cisto sranje i neznanje.
FLAC se od WAV razlikuje po tome sto ima bolju kompresiju pa je znatno manji od WAV-a. Takodje mislim da moze vise tagova da se nagura u FLAC i to je to.
Ljudi grese kad uporedjuju FLAC i WAV jer ne znaju da postoji vise vrsta WAV-a, pa tako nije isto slusati FLAC 96kHz/24bit i WAV 44,1kHz/16bit (koji se btw nalazi na svim CD-ovima). Pusti oba formata u 96kHz/24bit pa poslusaj, sve je apsolutno isto.
E sad dolazimo do one tacke kad logika krece da radi a zove se ‘u kojem se formatu pravi muzika’?
Odgovor je: WAV ili AIFF (oba su ista po pitanju zvuka)
Kada se producira muzika ona obicno ide u 24bit-a a rezolucija projekta zavisi od toga kakve ko ima mogucnosti pa je tako u vecini slucajeva 44,1kHz, ponekad 48kHz, 96kHz, 192kHz.
Kad smo vec kod produkcije da objasnim kako se to zapravo snima na vecm rezoucijama evo npr na 192kHz. Da bi neko snimao i producirao na takvoj rezoluciji treba da ima nevidjeno skupu opremu, nevidjeno mnogo zvucnih kartica…itd i na kraju to sve da sumira u analognom stolu tipa SSL ili NEVE koji moze da podrzi do 192kHz ili cak i vise. Kada to sve snimi to se onda presnimi na drugi racunar na format 44,1kHz/16bit. Da na 44,1kHz/16bit jer na disk ne moze da stane 192kHz, moze samo 44,1kHz i 16bita. Prilikom tog presnimavanja zvucna kartica koja reprodukuje taj snimak je master a kartica na drugom racunaru koja prima zvuk je slave. Ovaj odnos je takav da bi master kartica davala clock code, ili da se koristi neki uredjaj za clocking kao npr Apogee Big Ben ili slicno.
Zasto se ovo radi?
Zato sto se na taj nacin sacuvaju odredjene alikvote pa snimak zvuci mnogo bolje nego da je radjen od pocetka na 44,1kHz. Tako se dobija ta ‘zlatna prasina’ u zvuku.
E sad nemaju svi ove mogucnosti pa se vecina ljudi opredeli da radi na 48kHz/24bita u racunaru pa se onda radi dithering na 44,1kHz/16bita. Dithering je dodavanje suma koji pomaze snimku da zamaskira greske prilikom procesa prebacivanja sa jednog na drugi sample/bit rate.
Vise o ditheringy ovde: http://en.wikipedia.org/wiki/Dither
No da se vratimo na temu…
Znaci muzika se pravi koriscenjem WAV-ova to se kasnije reze na disk ili prodaje na netu (mada na netu se retko gde prodaju WAV-ovi) i to sve u formatu 44,1kHz/16bit, i onda se neki satro ‘audofil’ nadje da to KONVERTUJE u FLAC kako bi on tu dobio neki kvalitet ili sta vec.
Znaci muzika se ne pravi u FLAC formatu nego WAV formatu. FLAC se dobija tako sto se WAV konvertuje u FLAC. Znaci nepostoji apsolutno nikakva sansa da je FLAC bolji od WAV-a. Jednostano logika tako ne nalaze.
==
Da sumiram:
- WAV i FLAC apsolutno isto zvuce
- FLAC je manji od WAV-a
- FLAC moze da nosi vise tagova od WAV-a
- WAV mozes da pustis bilo gde FLAC ne mozes skoro pa nigde
Kapiram da je sada jasno zasto je FLAC besmislen format..