Pa bigaje, vidiš da je došlo novo doba u kojem je najisplatljivije svesti sve na najmanji mogući sadržalac kada je reč o sposobnosti korisnika da investira vreme i napor. Ovo nije kritika Applea, oni su to samo lepo konstatovali i mlate pare. Ruku na srce, ono što je novo ili poboljšano je zaista napredno ali ono što je osakaćeno čni onaj ”PRO” u nazivu diskutabilnim.
Sada sam hteo da citiram jedan koncizan review sa AppStorea, gde je čovek taksativno nabrojao šta sve njemu kao profesionalcu fali ali - ladno više nema komentara! B) :S
Verovatno će ga srediti u sledećim verzijama, kao što su sredili iMovie ali ako se uzme u obzir da im je za iMovie trebalo čtave tri godine da ga dovedu u red, pitanje je šta će biti s kućom. Lično volim promene ali jedna stvar je kada promeniš izgled nekog dugmeta, a potpuno druga kada imaš, tipa, 300 projekata s kojima ne možeš ništa da radiš u novoj verziji.
Sve to kapiram ali od iMoviea se ne zivi pa nije time kritican da li i kako radi. Zamisli da Marku ovako EOL ubiju stari logic i naprave novi kome fali 50+% stvari.
Dva komentara su me slatko nasmejala 😊
#1: This debacle’s grown large enough to become a punchline on late night TV.
Ma niste skontali pricu uopste, FInal Cut Pro X nije ni namenjen profesionalcima, on je namenjen ljudima koji hoce da naprave video za par minuta a da se ne mlate sa Final Cut Pro-om nego da imaju malo jaci program nego sto je sakati iMovie.
Ovo ti je nesto kao program za YouTube, oni snimi sebe i obradi se lako.
A to sto su svi istripovali da ce da se dese cuda to je druga stvar, jer realno zasto bi neko ko vec radi u Final Cut Pro-u i zaradjuje na taj nacin pare presao na ovo. Zato sto malo lepse izgleda? Ma jok.
Mene samo interesuje sta ce biti sa onim sertifikatima jer planiram da ih odradim ali sam to bio stopirao do izlaska X-a?
Adobe Premiere ucitava FCP7 projekat kao mator a FCPX ne, na par blogova ljudi koji se bave ozbiljno ispituju alternative.
Ima profesionalaca i ‘profesionalaca’ u tom poslu. Ja sam se relativno kratko vreme družio sa njima, jedno dva meseca, ali skoro svakodnevno po ceo dan, tako da imaš profesionalaca koji sve kapiraju na prvu loptu i onih koji sebe zovu profesionalci, a onda ‘roknu’ u timeline FCP-a 8 terabajta materijala pa rade sa tim. To su isti profesionalci koji bi usred tekućeg projekta da se upgrejduju na FCP X.
Što se importa projekata tiče, napraviću analogiju sa programiranjem. Radiš projekat već neko vreme u Visual Studiju 2008 i izlazi Visual Studio 2011. Da li ćeš potrčati i odmah sve ubaciti u Visual Studio 2011? Naravno da nećeš, završićeš projekat u verziji 2008, dok se igraš sa verzijom 2011 i nove projekte počnješ u njoj. Osim ako verzija 2011 ne donosi jedan ultra/mega/esktra feature koji ti baš treba u tekućem projektu.
To je primer gde je isto, gde nije isto je sledeći. Završio si svoj projekat u VS 2008 i napravio v1.0, održavaš ga i dalje u istom alatu, ali zato u jednom trenutku počnješ da radiš na svojoj verziji 2.0 i importuješ VS2008 projekat u VB2011. Legitimno i ispravno. U video produkciji, barem ono što sam ja video za tih par meseci intenzivnog druženja, takve situacije nema. Emisija ili film je završen, nemaš skoro ništa iz FCP projektnog fajla što možeš da iskoristiš. Šta ćeš, da otvoriš projekat emisije iz prošle sezone i ponovo da je montiraš u FCP X?
Što ga Adobe uvozi? Pa, posle odluke da ne pravi Preimere za Mac OS X od pre par godina, pa odluke o povratku na Mac logično je da imaju tu opciju.
Sve to kapiram ali od iMoviea se ne zivi pa nije time kritican da li i kako radi. Zamisli da Marku ovako EOL ubiju stari logic i naprave novi kome fali 50+% stvari.
Evo i lepog odgovora ‘profesionalcima’ koji ne mogu da nađu ‘missing’ features u FCP X-u:
Tračak nade za mene kome je veliki problem EOL status Final Cut Servera je ovaj deo, tako lič na FCS:
Complaint: You can’t freely organize your media files. “There is no way to customize the organization of the project media,” gripes one blogger.
Answer: You can customize the organization freely if you’re willing to understand the new keyword tagging system. Dragging a clip into a folder essentially applies a new keyword to it.
Ma niste skontali pricu uopste, FInal Cut Pro X nije ni namenjen profesionalcima, on je namenjen ljudima koji hoce da naprave video za par minuta a da se ne mlate sa Final Cut Pro-om nego da imaju malo jaci program nego sto je sakati iMovie.
Sve to stoji kind of. Mislim mogu da se napregnem pa shvatim logiku. Ali iz ovoga sto kazes Apple vise nema pravi pro program za montazu, jel tako? Stari FCP je EOL i niti moze vise da se kupi osim sa nekih zaliha niti ga Apple podrzava. Da su paralelno ostavili stari sve bi imalo drugi smisao. Ili dali novo ime novom. Al jbg zove se Final Cut Pro X i _menja_ prethodni Final Cut Pro. Taj deo me buni.
Šta ćeš, da otvoriš projekat emisije iz prošle sezone i ponovo da je montiraš u FCP X?
Disclaimer ne treba nadam se—naravno da samo pratim vesti i trendove, ne bavim se montazom bilo koje vrste.
Citam i dobre i lose reviewove (daleko je vise losih) i to zato da bih video gde ide platforma na kojoj radim posao.
Ovo gore citirano je pomenuto na dosta mesta kao veliki minus. Tipa imaju deset godina arhiva i klijenti im stalno traze dorade tako da moraju da zadrze stari FCP.
E sad vidi ovo:
‘It is strongly recommended that you install Final Cut Pro X, Motion 5, and Compressor 4 on a startup disk that does not have Final Cut Studio (2009) already installed.’
Ma niste skontali pricu uopste, FInal Cut Pro X nije ni namenjen profesionalcima
Ne znam da li je trivijalno pitanje - otkud onda ”Pro” u nazivu?
Ako postoji analogija sa iMovie-jem, isto su ga tako osakatili s početka, digla se raja i na predstavljanju sledeće verzije Randy Ubillos se posipao pepelom. Ako Apple nešto javno prizna da nije valjalo (kao sada ovo što je sv. Stevan rekao za MobileMe) to znač da to stvarno nije valjalo.
E sad, dakle analogija. Ne znam šta je tačno u pitanju ali ili su namerno išli na to da naprave iMovie Pro a ne Final Cut Pro jer su procenili da nemaju tržište vredno utrošenih resursa pa ga polako puštaju niz vodu (slučaj kao i Aperture) ili će pokušati da urade isto kao i sa iMovie-jem, gde su nekoliko godina vadili fleke. Možda nisu imali dovoljno resursa ili su se prosto po drugi put zaleteli i zaje*ali ali u ovom slučaju je kockanje, ko će preteći i dočekati novi FCP koji je kakav treba da bude.
Kad već ”profesionalci’ stavljaš pod navodnike, ja bih se dobro zamislio da me D. Pogue brani… On je slika i prilika profesionalca. :dry:
(mislim da link ne valja, tj. NYT me svaki put šalje na drugu stranicu)
Svi ti odgovori iz tog teksta se dele u dve grupe: 1) kupi plug-in ili 2) sačekaj da popravimo. One uvrede tipa ”mi znamo bolje od tebe šta ti treba” kao npr. u odgovoru za scratch diskove i render fajlove neću ni da komentarišem.
Kako dusanx reče, brine me razvoj platforme, generalno filosofija. Ključno pitanje je: zašto su tačno ovako osakatili program i onda ga još nazvali Pro? Da li su morali nešto da izbace pošto-poto pa će sada da ga krpe ili stvarno idu na pojednostavljene varijante apsolutno svega, pa na kraju i sistema?
Na kraju? Pa već se Lav oplakivao kao debil-(too)-friendly.
Enivejz, ja se ne trangiram mnogo oko toga ‘šta će biti s kućom’. Dokle god je OS X stabilan OS ‘iznad’ UNIX-a, za posao ne brinem.
Ako nekim čudom prestane da bude, ću se vratim na Linux.
Ali lično smatram da je to baš epski science fiction. (Battlestar of Thrones? lol)
Ovo gore citirano je pomenuto na dosta mesta kao veliki minus. Tipa imaju deset godina arhiva i klijenti im stalno traze dorade tako da moraju da zadrze stari FCP.
Dorade čega: filmova već emitovanih, epizode neke serije, dokumentarnog filma, sopstvene svadbe? Ja ne vidim nijedan projekat u video produkciji kod koga možeš nešto da ‘doradiš’. Ako je nova emisija, radiš je ispočetka iz ‘sirovog’ materijala, ako je reč o sekvencama koje se često koriste, već ih imaš kao video fajl i ubaciš gde ti treba u novi projekat, sigurno ih ne držiš kao poseban projekat u FCP-u koji onda otvaraš pa radiš neki čudni copy&paste.
‘It is strongly recommended that you install Final Cut Pro X, Motion 5, and Compressor 4 on a startup disk that does not have Final Cut Studio (2009) already installed.’
Ništa čudno: šta misliš koliko puta u toku dana u radu prosečnog montažera pukne FCP 7? Force quit, restart računara i te stvari.
Kad već ”profesionalci’ stavljaš pod navodnike, ja bih se dobro zamislio da me D. Pogue brani… On je slika i prilika profesionalca. :dry:
Upravo zato i treba da pročtaju: stavku po stavku objašnjava gde se u FCP X-u nalazi koja od tzv ‘missing’ features. To su isti oni profesinalci koji su kukali da neće Mac OS X, dovoljan im je bio Final Cut na Classicu. Onda su nekako prešli na ovo, pa im se sada opet nešto menja i naravno da će da pljuju. Po običaju, prethodno se ne potrudivši da pronađu kako se sada rade neke stvari, već je lakše odmah udariti po Appleu.
(mislim da link ne valja, tj. NYT me svaki put šalje na drugu stranicu)
Upravo je otvorih bez problema.
Svi ti odgovori iz tog teksta se dele u dve grupe: 1) kupi plug-in ili 2) sačekaj da popravimo. One uvrede tipa ”mi znamo bolje od tebe šta ti treba” kao npr. u odgovoru za scratch diskove i render fajlove neću ni da komentarišem.
Onda smo čtali neke različte tekstove. U čemu je problem sa lokacijom render fajlova? koliko sam shvatio, ssimaju se u isti folder gde i projekat. U čemu je tu tačno problem?
Kako dusanx reče, brine me razvoj platforme, generalno filosofija. Ključno pitanje je: zašto su tačno ovako osakatili program i onda ga još nazvali Pro? Da li su morali nešto da izbace pošto-poto pa će sada da ga krpe ili stvarno idu na pojednostavljene varijante apsolutno svega, pa na kraju i sistema?
Vidiš, mene kao nekog ko živi od nje uopšte ne brine, to je put kojm će svi ići, a mi koji živimo od toga ćemo naći načna da i dalje živimo od toga.
Što se sakaćenja tiče, pitanje je koliko su ga stvarno osakatili, s obzirom da im je jedan amater kao Pogue pokazao gde je koja opcija, a posebno je pitanje kako može da se osakati nešto što je potpuni rewrite od nule. Aman, pa u FCS 7 se vuče još Carbon kod!
Krpiće ga sigurno, inače ga ne bi uopšte izbacivali i pisali nanovo, što bi gubili ovoliko godina. Ja sam se toga i plašio, jer sam nedavno čuo relativno pouzdanu informaciju zašto su odustali od Shakea, navodno je neimenovana kuća koja ima konkurentski proizvod iskeširala nepoznati iznos Appleu da to uradi. A krpiće ga tako što će da gledaju šta tim profesionalcima stvarno treba. Recimo, implementirati ingest sa trake je glupo ako čak i u zemlj Srbiji retko ko još snima na trake. Idealna prilika za third party developere ako neko misli da ima još dovoljno onih koji indžestuju sa traka.
Da ti ne bih odgovarao stavku po stavku, samo pročtaj komentare na tekst, mislim da će ti par stranica biti dovoljno. Ukratko, ljudi koji zaista rade u FCPu govore sve suprotno od toga što ti navodiš. Pošto ni ja kao ni ti ne koristim FCP ostaje mi da ocenim ko je u pravu kada se govori o funkcionalnosti programa: čovek koji je program pisao ili ljudi koji jedu ’leba od njega. Hmmm, baš težak izbor.
A da, bio bi red da ti odgovorim na to o scratch disku: u prethodnoj verziji si imao da zadaš putanju do zasebnog scratch diska, u ovoj nemaš, tačka. Zamka u koju neću da upadnem je da se upuštam u scenarije ko to koristi, koliko, gde, kad, itd. Trivijalan odgovor u Apple maniru je varijacija na temu: ‘ko vas jb’, znač nešto iz lepeze: ”da li je to toliko bitno”, ”ko to koristi”, ”zar je toliki problem čuvati i project fajlove na render diskovima” i ostalo. A taj odgovor je i formalni odgovor koji je Apple dao. I sad, problem je sinergički efekat jer pogledaj koliko je tu stvari jednostavno ukinuto i tobože rešeno na drugi i bolji načn. Sad, to što ljudima totalno pokarambasava workflow to je njihova krivica, amateri i nazadnjaci.
To se vrlo lako nakupi i za mnogo manje stvari, a kamoli kada ih ovoliko sjb u samo jednom izdanju. Ja bih baš voleo da Apple pukne na ovome (ukoliko im to već i nije plan); ne zato što sam zlurad, nego zato da sledeći put razmisle dvaput kada budu mislili da ostavljaju ljude na cedilu. Jbg, govorimo o profesionalnoj primeni, mnogo novca zavisi od malo vremena i sad ti tek tako tumbaš stvari kao da je reč o to-do aplikaciji… To je u najmanju ruku neozbiljno i detinjasto ponašanje.